باغ هاي شيراز

سفر ، تكنولوژي ، علمي ، آموزشي و تجارت

باغ هاي شيراز

۴۱ بازديد

غيرممكن است كه مسافري وارد شيراز شود و نخواهد كه باغهاي رويايي و امارتهايي كه در آن بنا شده را ببيند. باغهايي مملو از درختان بهار نارنج و سروناز كه چشم هر بيننده اي را ساعتها معطوف خود مي كند. باغهايي رويايي شيراز مانند يك تابلوي نقاشي گردشگران تور شيراز را مجذوب خود خواهد كرد.

باغ هاي شيراز

 

  • باغ ارم : باغ ارم يك باغ ايراني تاريخي در شهر شيراز است و يكي از جاذبه هاي طبيعي شيراز به شمار مي رود و شامل چند بناي تاريخي و باغ گياه‌شناسي مي‌شود. تاريخ ساخت و بنيان‌گذار اوليه باغ ارم شيراز، به‌درستي مشخص نيست؛ ولي توصيف‌هايي از آن در سفرنامه‌هاي متعلق به قرن دهم و يازدهم هجري آمده‌است.اين باغ در روزگار سلجوقيان و آل اينجو پا برجا بوده است.
  • باغ گلشن (عفيف‌آباد) : باغ عفيف آباد يا گلشن از آثار تاريخي شهر شيراز است. اين باغ در خيابان عفيف آباد شيراز جاي گرفته است و هم اكنون در اختيار ارتش قرار دارد و يكي از بزرگ‌ترين موزه‌هاي سلاح خاور ميانه در آن وجود دارد.
  • باغ نظر : باغ نظر ، باغ موزه،باغ شاهزاده ،عمارت كلاه‌فرنگي، آرامگاه وكيل، عمارت چهارفصل يا باغ حكومتي نام يكي از ابنيه تاريخي دوره زنديه در شيراز و يكي از مهمترين جاذبه هاي توريستي شيراز به شمار مي رود. اين بنا يك عمارت هشت‌ضلعي است كه كريم خان زند در ميان باغ نظر شيراز ساخت كه در آن روزگار اين عمارت باشكوه محل پذيرايي از مهمانان، سفيران خارجي و انجام مراسم رسمي و اعياد گوناگون بوده‌است.
  • باغ دلگشا : باغ دلگشا كه يكي از جاذبه هاي شهر شيراز مي باشد، باغي مربوط به دوره ساسانيان، صفويه و قاجار است. اين اثر در تاريخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۹۱۲ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
  • نارنجستان قوام : اين باغ از عمارات دوره قاجاريه شيراز است كه در محله بالاكفت و در قسمت شرقي انتهاي خيابان لطفعلي خان زند واقع است. مجموعه قوام بين سال‌هاي ۱۲۵۷ و ۱۲۶۷ مقارن با حكومت ناصرالدين شاه قاجار ساخته و تكميل گرديده است.
  • باغ جهان‌نما : باغ جهان نما در شمال‌شرقي شيراز واقع شده‌است. اين باغ همچون سه باغ مشهور ديگر يعني باغ ارم، باغ دلگشا و باغ تخت در دوره آل مظفر و آل اينجو (قرن هشتم هجري قمري) يعني قبل از يورش تيمور گوركاني به شيراز در نهايت آباداني بوده‌است.
  • باغ جنت :  باغ جنت از جمله باغ هاي دورهٔ قاجار و جاذبه هاي گردشگري شيراز است كه در صحراي كشن واقع در سمت جنوب شهر شيراز اول جادهٔ بوشهر قرار گرفته‌است.
  • هفت‌تنان : باغ تكيه هفت‌تنان يكي از قديمي‌ترين اماكن تاريخي شيراز و جاذبه هاي ديدني شيراز است. اين باغ به سده‌هاي پيش از عهد زنديه و عمارت آن از بناهاي دورهٔ كريم خان زند است. اين باغ در بن كوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته‌است. بيشتر جهانگرداني كه در چند سدهٔ اخير به شيراز سفر كرده‌اند باغ تكيه هفت تنان و عمارت زيباي آن را وصف كرده‌اند.
  • باغ مينو : محوطه و باغ مينو مربوط به دوره پهلوي است و در شيراز، ضلع غربي خيابان خيام واقع شده و اين اثر در تاريخ ۱۱ شهريور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۷۸۲ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
  • باغ تخت : باغ تخت يكي از آثار تاريخي شهر شيراز و باغ هاي ديدني شيراز مي‌باشد. اين باغ در ارتفاعات شمالي شهر و در دامنهٔ «كوه باباكوهي» واقع شده‌است و در يكي از پادگان‌هاي نظامي شيراز قرار گرفته‌است
  • باغ نو : باغ نو و عمارت آن مربوط به دوره قاجار است و در شيراز، خيابان قرآن (حافظ)، روبروي باغ جهان نما واقع شده. احتمالا محل كنوني مهمانسراي سعدي است و اين اثر در تاريخ ۱۱ شهريور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۱۹ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
  • باغ شاپوري : منزل شاپوري مربوط به اوايل دوره پهلوي است و در شيراز، خيابان انوري، روبروي خيابان اهلي واقع شده‌است. اين اثر در تاريخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۸۱ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است
  • باغ ابوالفتح‌خاني : باغ ابوالفتح‌خاني يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه به دستور كريمخان زند براي پسرش ابوالفتح‌خان، بنا شده‌است. اين باغ در شمال غربي شيراز، در نزديكي باغ صفا ، باغ ارم و باغ عطاالدوله قرار دارد.بخشي از ديوار شال غربي اين باغ در نزديكي ضلع جنوب شرقي باغ ارم واقع است.
  • باغ سالاري : باغ سالاري يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه توسط حبيب‌الله‌خان ، فرزند رضاخان قوام‌الملك بنا شده‌است و چون لقب وي سالارالسلطان بوده بدين نام اشتهار يافته‌است. اين باغ كه هم‌اكنون پا برجا و در حال بازسازي است در جنوب شرقي شيراز، در ضلع شمالي بولوار سيبويه قرار دارد.
  • باغ نظام‌الدوله (باغ صاحب‌اختيار) : باغ نظام‌الدوله يا باغ صاحب‌اختيار يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه توسط حسين‌خان مقدم مراغه‌اي ، مشهور به نظام‌الدوله صاحب‌اختيار ، حاكم فارس در دوره قاجار بنا شده‌است.
  • باغ صفا (باغ ميرزا آقاخان) : باغ صفا يا باغ ميرزاآقاخان يكي از باغ‌هاي تاريخي و مشهور استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه توسط حاجي عزالملك بنا شده است، ولي چون در دوره قاجار توسط شخصي به نام ميرزاآقاخان مورد استفاده قرار گرفته به آن نام شهرت داشته است. باغ صفا از باغ‌هاي بسيار بزرگ تاريخي شيراز برشمرده مي‌شود.
  • آرامگاه سعدي : آرامگاه سعدي معروف به سعديه محل زندگي و دفن سعدي، شاعر برجستهٔ پارسي‌گوي است. اين آرامگاه در انتهاي خيابان بوستان و كنار باغ دلگشا در دامنه كوه در شمال شرق شيراز قرار دارد.
  • آرامگاه حافظ : حافظيه (آرامگاه حافظ) نام مجموعهٔ آرامگاهي موجود در شمال شهر شيراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است. اين مجموعه به‌دليل جاي‌دادن آرامگاه حافظ شيرازي در خود به اين نام مشهور شده‌است.
  • باغ فتح‌آباد : باغ پادشاه كچل يكي از باغهاي دوران صفويه است. باغي در دامنه باباكوهي بين باغ تخت و باغ نو بوده كه درآن عمارتي متعلق به سلطاني به نام كچل پادشاه بوده است .
  • باغ اقبال‌آباد : باغ اقبال آباد در نيمه دوم سده هشتم ه‍.ق در دوره حكومت آل مظفر به‌وسيله شاه‌شجاع در مسير كرمان - شيراز ساخته شده بود.اين باغ هم‌اكنون ويران شده است.
  • باغ منشي‌باشي : ساختمان و باغ منشي باشي مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شيراز، خيابان فردوسي واقع شده و اين اثر در تاريخ ۲۴ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۱ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است
  • باغ خلدبرين : باغ خلد برين يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران صفويه بنا شده‌است و در دوران زنديه نيز رونق بسياري داشته است. اين باغ در بين دروازه باغشاه (چهارراه زند كنوني) و دروازه بيضا (چهارراه مشير كنوني) قرار داشته است.
  • باغ صاحب‌ديوان (باغ بهجت‌آباد) : باغ بهجت‌آباد يا باغ صاحب‌ديوان يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه توسط فتحعلي‌خان صاحب‌ديواني، فرزند حاج علي‌اكبرخان قوام‌الملك شيرازي در سال ۱۳۰۱ ه‍.ق هم‌گاه ۱۲۵۷ خورشيدي، در پشت باروي شهر و در ميانه دروازه كازرون و دروازه باغشاه بنا شده‌است. وي هم‌چنين كاروانسرا و طويله‌اي نيز در كنار باغ ساخت و چند ايوان طولاني و اتاق جنب در باغ احداث نمود. اين باغ هم‌اكنون به منازل مسكوني تبديل شده‌است.
  • باغ ناري : باغ ناري در دامنهٔ كوه‌هاي شمال غربي شيراز واقع شده و در دوران قاجار به وسيلهٔ زكي‌خان نوري مازندراني احداث شده‌است.
  • باغ زكي‌خان : باغ زكي‌خان يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجار توسط زكي‌خان نوري مازندراني ، وزير حسين‌علي ميرزاي فرمانفرما بنا شده‌است. اين باغ كه هم‌اكنون ويران شده است در شمال شيراز قديم،در محله موردستان (در دوره قاجار به نام محله درب شاهزاده شناخته مي‌شده است) و در كنار باغ نشاط در محدوده پشت ارگ كريمخان قرار داشته است.
  • باغ منصورآباد : باغ منصورآباد يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجار بنا شده‌اسور شده است.كه در محله منصوراباد واقع شده است ويكي از زيبا ترين باغهاي محله منصوراباد ميباشد
  • باغ بهشت شيراز (صبوح‌آباد شرقي) : باغ بهشت يا باغ صبوح‌آباد يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران سلجوقيان بنا شده‌است. اين باغ متشكل از سه باغ به‌هم‌پيوسته بوده است و در دوره تركمانان به باغ تركمانان نام گرفته‌است.اين باغ كه هم‌اكنون ويران شده است در جنوب شرقي شيراز و در دروازه قصابخانه قرار داشته است.امير قرايوسف قراقويونلو فرزند جهانشاه در سال ۸۶۹ ه‍.ق باغ‌هاي صبوح‌آباد و روستاي خسروآباد را به آستانه شاهچراغ وقف نمود.
  • باغ صبوح‌آباد شمالي : باغ صبوح‌آباد شمالي يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران اتابكان توسط شاهزاده سلغور شاه بنا شده‌است. اين باغ كه هم‌اكنون ويران شده است در شمال شيراز در حوالي باغ تخت قراچه و نزديكي دروازه قرآن قرار داشته است و مقر شاهزادگان سلسله اتابكان بوده است.
  • باغ باليوز : باغ باليوز يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجاريه توسط ميرزا عبداله باليوز بنا شده‌است. اين باغ كه در نزديكي باغ رحمت‌آباد و باغ خليلي قرار داشته است ، هم‌اكنون به منازل مسكوني تبديل شده است.
  • باغ زعفراني : باغ زعفراني يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجاريه توسط ميرزا آقاي ترياكي (از تاجران ترياك بوده است) بنا شده‌است. ضلع شرقي اين باغ به جنب خيابان رودكي و ضلع شمالي آن به سوي خيابان فردوسي بوده است. در حال حاضر زمين‌هاي اين باغ به تاسيسات ديگر تبديل شده است و تنها تعدادي از درختان آن در خانه‌هاي آن منطقه باقي مانده است.
  • باغ خندق : باغ خندق يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجاريه توسط ميرزا ابوالحسن‌خان مشيرالملك بنا شده‌است. اين باغ هم‌اكنون ويران گشته است در حوالي محله سنگ‌سياه و قسمت شرقي خيابان قاآني قرار داشته است.
  • باغ عضدالدوله : اغ عضدالدوله يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران آل بويه توسط عضدالدوله ديلمي بنا شده‌است. امير عضدالدوله ديلمي كه بين سال‌هاي ۳۳۸-۳۷۲ ه‍.ق بر ايران حكومت مي‌كرده است، در شيراز كاخي ساخته بود و در پيرامون آن باغ بزرگ و باصفايي پر از گل و درخت كه جوي آبي در آن روان بود بنا نمود.اين باغ كه هم‌اكنون ويران شده است در جنوب شيراز و در نزديكي شاهچراغ واقع بوده است.
  • باغ عطاالدوله : باغ منتصريه يا عطاالدوله يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجاريه توسط حاجي عبدالحسين‌خان عطاالدوله بنا شده‌است. اين باغ در شرق باغ صفا قرار داشته و امروزه تنها بخشي از آن باقي مانده است. پروفسور پوپ، ايرانشناس مشهور ، سال‌هايي در اين باغ اقامت داشته است.
  • باغ خندق : باغ خندق يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجاريه توسط ميرزا ابوالحسن‌خان مشيرالملك بنا شده‌است. اين باغ هم‌اكنون ويران گشته است در حوالي محله سنگ‌سياه و قسمت شرقي خيابان قاآني قرار داشته است.
  • باغ بيگلربيگي (باغ كلانتري) : باغ عمارت فتح‌آباد (بيگلر بيگي) باغي مربوط به دوره قاجار است كه در ۲۵ كيلومتري مركز كرمان، شهر اختيارآباد واقع شده. اين باغ الگوي احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است.
  • باغ طغي : باغ طُغي يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران مغول توسط اميرطغاي ، حاكم وقت شيراز (۷۲۰-۷۳۳ ه‍.ق) بنا شده‌است. اين باغ كه هم‌اكنون ويران شده است ۲۳۴۲ مترمربع وسعت داشته و در بيرون دروازه بيضا (چهارراه زند كنوني) احداث شده بود. باغ طغي در قرن‌هاي بعد از بين رفت و در عصر قاجار در محل آن باغ نو مشيري ايجاد شد.
  • باغ كيفي : باغ كيفي يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجار بنا شده‌است. اين باغ كه هم‌اكنون ويران شده است در غرب شيراز قديم و در كنار باغ خليلي قرار داشته است.
  • باغ مجد رومي : باغ مجد رومي يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران تسلط مغول‌ها (اواخر قرن هفتم قموري) توسط مجدالدين اسعد رومي كه در سال ۶۸۶ ه‍.ق از سوي سلاطين مغول فرمانروايي شيراز را عهده‌دار بود، بنا شده‌است. اين باغ كه هم‌اكنون ويران شده است در جنوب شرقي شيراز، در نزديكي برم دلك و شرق قصر ابونصر قرار داشته است.
  • باغ نشاط شيراز (باغ ميرزا نعيم) : باغ نشاط يا ميرزا نعيم يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجاريه توسط خاندان ميرزا نعيم نوري مازندراني بنا شده‌است. اين باغ پس از مهاجرت خاندان نوري مازندراني ويران شده است و تنها تعدادي از درخت‌هاي كهنسال آن در بعضي خانه‌هاي مسكوني مشاهده مي‌شود. باغ نشاط در محله موردستان و پشت ارگ كريمخاني قرار داشته است.
  • باغ ميرزا محمدرضا : باغ ميرزا محمدرضا يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه در دوران قاجاريه توسط ميرزا محمدرضاخان مستوفي بنا شده‌است. اين باغ كه هم‌اكنون ويران شده است ، در ضلع غربي خيابان باغ تخت قرار داشته است.
  • باغ مينوي سالار : باغ مينوي سالار يكي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس واقع در شهر شيراز بوده است كه توسط ناصرالدين سالار مشهور به سالار جنگ بنا شده‌است. سالار جنگ، اين باغ را با شيوه‌ي پسنديده‌اي آراست و دو عمارت در آن ساخت. اين باغ كه هم‌اكنون ويران شده است در غرب شيراز قديم،در محله مسجد بردي شيراز (قصردشت) و در كنار باغ نوابي قرار داشته است و از باغ‌هاي سرسبز و قديمي بوده و گردشكاه مردم شيراز به شمار مي‌رفته است.
  • باغ كفشگير : باغي است در مغرب شيراز و انتهاي خيابان زند. حاج محمد نمازي پس از خريد اين باغ بر وسعت و آباداني ان كوشيد. قسمتي از اين باغ به بيمارستان نمازي تبديل شده است.

از ديگر باغهاي شيراز مي توان به موارد زير اشاره كرد.

  • باغ نو مشيري
  • باغ خليلي
  • باغ قتلغ
  • باغ قلعه شاهزاده‌بيگم
  • باغ فردوس شيراز
  • باغ كشميري
  • باغ رشك بهشت
  • باغ حبيب‌آباد
  • باغ پودنك
  • باغ‌هاي قصردشت
  • باغ صمدآقا
  • باغ اتابك (باغ فيروزي)
  • باغ گلخانه
  • باغ پادشاه كچل
  • باغ شاه
  • باغ نصريه
  • باغ شيخ
  • باغ بعثت
  • باغ رحمت‌اباد
  • باغ دركي
  • باغ ملي

باغ هاي شيراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.