منطقه شكار ممنوع كركس

سفر ، تكنولوژي ، علمي ، آموزشي و تجارت

منطقه شكار ممنوع كركس

۲۶۷ بازديد

منطقه شكار ممنوع كركس

Karkas hunting prohibited region  

يكي از مهمترين چهره‌هاي ناهموار طبيعت ايران رشته كوههاي مركزي است كه به صورت ديواره‌اي بلند و گسترده و به طول صدها كيلومتر از استان همدان در جهت جنوب شرقي تا شيركوه در يزد و نهايتاً تا ناحيه بلوچستان كشيده شده است. كوهستان بلند و پرآوازه كركس، بخشي از نيمه شمالي رشته‌ كوههاي مركزي ايران است كه از شمال غربي شهرستان كاشان تا جنوب شرقي شهرستان نطنز ادامه دارد. كوه كركس حاصل گدازه‌هايي است كه از راه شكاف‌هاي موجود در سطح زمين به بيرون راه يافته اند. منطقه شكار ممنوع كركس، بخشي از جنوبي ‌ترين منطقه كوهستاني كركس است كه شهر نطنز در دامنه شرقي آن قرار داشته و راه ارتباطي اين شهر به كاشان و اصفهان به ترتيب از شرق و جنوب آن مي‌گذرد. اين منطقه از سمت جنوب شرقي به كوير بزرگ اردستان و از سمت غرب و جنوب غربي به بيابانهاي حدفاصل شهرهاي اصفهان و ميمه مشرف است.

منطقه شكار ممنوع كركس

كوههاي بلند و تودرتوي كركس با دره هاي پر پيچ و خم و سرسبز آن، مجموعه زيبايي را پديد آورده كه همسايگي آن با كوير، زيبايي آن را دو چندان ساخته است. كوهستان كركس، با آن همه گستردگي و بلندي، و با آن همه عظمت و اهميت چنان كه بايد و شايد شناخته شده نيست. متأسفانه اطلاعات مربوط به شرايط طبيعي اين توده عظيم كوهستاني به ويژه اقليم، پوشش گياهي و حيات وحش آن بسيار اندك مي باشد. بسياري از دانش پژوهان و دوستداران جاي جاي اين مرز و بوم به ويژه عزيزان دانشجو در رشته هاي علوم طبيعي ، مي توانند موضوع پژوهش هاي ميداني و تحقيقات دانشجويي خود را اين طبيعت بكر قرار دهند و كركس را از ياد نبرده و در جهت شناخت بهتر و بيشتر آن همت گمارند.
منطقه شكار ممنوع كركس
آگاهي از شرايط اقليمي هر محل مستلزم وجود ايستگاههاي هواشناسي است كه اين منطقه كوهستاني فاقد آن است. آنچه درباره منطقه كركس مي‌توان گفت اين است كه اين منطقه جزو مناطق خشك و نيمه خشك با ميانگين دماي سالانه 5 تا 15 درجه سانتي‌گراد بوده و ميزان بارندگي آن بين 200 تا 400 ميليمتر است. اين منطقه از شهريور ماه سال ۱۳۷۱ تاكنون با عنوان « شكار ممنوع » تحت كنترل و نظارت سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته است. مسؤوليت اصلي و مستقيم نظارت بر اين منطقه به عهده اداره كل حفاظت محيط زيست اصفهان مي‌باشد كه بدين منظور يك واحد محيط باني در شهر نطنز احداث شده است.

منطقه شكار ممنوع كركس

موقعيت جغرافيايي و شرايط زيستي منطقه كركس به گونه‌اي است كه امكان وجود انواع جانوران وحشي اعم از خزندگان، پرندگان و پستانداراني نظير كل وبز، قوچ و ميش وحشي، آهو، گراز (خوك وحشي )، گرگ، شغال، روباه، كفتار، گربه وحشي، پلنگ، تشي، پايكا ( نوعي موش صحرايي كه در ارتفاعات زيست مي‌كند ) و غيره در آن وجود دارد. قمصر، كاشان، نطنز، اردستان و ميمه در زمره بزرگترين مراكز جمعيتي شهري واقع در دامنه‌هاي كوهستان كركس قرار دارند. شهر كاشان مهمترين قطب اجتماعي و اقتصادي منطقه است كه فعاليت غالب آن خدماتي و صنعتي است. ساير مراكز شهري صرف نظر از برخي فعاليتهاي كارگاهي و خدماتي موجود در آنها عمدتاً بافتي روستايي داشته و اقتصاد آنها مبتني بر باغداري، دامداري و برخي فعاليتهاي كارگاهي و معدني است. با تور اصفهان سفر كنيد و از جاذبه هاي گردشگري اصفهان ديدن كنيد.

منطقه شكار ممنوع كركس

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.