آشنايي با آرامگاه فردوسي در توس

سفر ، تكنولوژي ، علمي ، آموزشي و تجارت

آشنايي با آرامگاه فردوسي در توس

۳۳ بازديد

در 20 كيلومتري شمال مشهد ، در شهر تاريخي توس ، باغي باصفا قرار دارد كه آرامگاه شاعر بلند آوازه ايران ، فردوسي در آن واقع شده است . آرامگاه فردوسي توس (Tomb of Ferdowsi) متشكل از يك پايه سنگ مرمر سفيد، و يك عمارت تزئيني است كه در سال 1313 با استفاده از عناصر معماري هخامنشي با طراحي هوشنگ سيحون افتتاح شد . ساخت بنا 18 ماه طول كشيد . معماري مقبره و همچنين طراحي آن بازتابي از وضعيت فرهنگي و جغرافياي سياسي ايران در آن زمان است. اين بنا مورد تكريم بسياري از زائران تور مشهد مي باشد .

آرامگاه فردوسي آدرسآرامگاه فردوسي عكس

در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طرح‌هايي براي گسترش و بهسازي آرامگاه حكيم در دست اقدام دارد كه در همين زمينه زمين‌ها و ساختمان‌هاي اطراف آرامگاه به تملك اين سازمان در مي‌آيند و هرگونه ساخت و ساز تازه در حريم آرامگاه كلاً ممنوع مي‌باشد. با اين حال متأسفانه وزارت نيرو در سال ۱۳۸۶ با نصب دكل‌هاي بزرگ انتقال نيروي برق دورنماي آرامگاه فردوسي را مخدوش كرده كه موجب برانگيختن اعتراض عمومي گرديد.

ساختمان فعلي آرامگاه فردوسي و موزه توس كه الهام گرفته از شيوه معماري هخامنشي به ويژه آرامگاه كوروش بود به دستور انجمن آثار ملي در سال ۱۳۴۳ آغاز و با نظارت مهندس هوشنگ سيحون در سال ۱۳۴۷ به انجام رسيد. نماي بيروني بنا شامل عناصر تزئيني هخامنشي به خصوص ستونها و سرستونها است و اشعاري كه بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حكيم فردوسي و معرف انديشه و شخصيت وي مي‌ باشد. بخش فوقاني بنا بصورت توخالي ساخته شده و فضاي داخلي آن نيز علاوه بر الهام گرفتن از معماري دوره اشكاني شامل 20 ستون مرمري در پائين و 8 ستون در بخش فوقاني است. در بخش هايي از آرامگاه نيز ديوارنگاره‌هايي از فريدون صديقي نصب گرديده كه نمايش صحنه هايي از روايات شاهنامه است.
آرامگاه فردوسي كجاست

منبع:
آرامگاه فردوسي در توس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.