طبيعت زيباي روستاي طامه نطنز

سفر ، تكنولوژي ، علمي ، آموزشي و تجارت

طبيعت زيباي روستاي طامه نطنز

۱۷۳ بازديد

روستاي طامه نطنز

در تور اصفهان در 7 كيلومتري نطنز روستايي بسيار زيبا به نام طامه خواهيد ديد. روستايي پر از كوچه باغ هاي باريك و پر درخت، از همان منظره ها كه فقط در تابلوها ميبينيم. آب و هواي اين روستا كه ييلاق نطنزي هاست، بسيار خوب و خنك است و حتي در ماههاي گرم سال شبهاي سردي دارد. اكثر درختهاي روستا ميوه هستند. گيلاس، گردو، سيب و گلابي ... ناگفته نماند كه درختان چنار كهن سال هم دارد. هسته مركزي روستا به صورتي است كه رودخانه اي از ميان ده عبور ميكند گرچه آب زيادي نداشت ولي از عرض و طولش مشخص بود اگر خشكسالي نباشد بسيار پر آب ميشود. خانه ها در دو طرف شيب رودخانه ساخته شده و اكثر باغها و باغچه ها در كنار خانه ها قرار گرفته است.

روستاي طامه نطنز

آب روستا، از چشمه و قنات تامين ميشود تعداد آنها را دقيق نميدانم ولي در ميان ده چشمه اي بود كه همه به نام سرچشمه از آن آب برميداشتند. آب اين چشمه در جوي هاي باريك از ميان بسياري ازباغات و باغچه ها عبور ميكند و آنها را سيراب ميكند. علاوه بر باغداري بعضي از روستاييان به كار كندوداري مشغول هستند كه عسل بسيار مرغوب و خوش خوراكي هم به دست مي آورند.

روستاي طامه نطنز

نكته جالب در اين منطقه بازگشت اهالي به روستايشان است خانه هاي قديمي در حال بازسازي هستند. اگرچه بعضي از آنها جنبه ويلايي دارد و براي حضور دائم نيست ولي باز جاي شكر دارد كه زادگاه خود را به كل فراموش و به ويرانه تبديل نكرده اند. آثار تاريخي طامه به نقل از خود اهالي يك مسجد قديمي بوده است كه متاسفانه به جاي بازسازي، مجدد ساخته شده و يك امامزاده به نام سيد فاضل و آرامگاه خواجه حافظ ميباشد كه گويا ازعرفاست. گورستاني قديمي نيز دارد كه به قبل ازاسلام ميرسد. صحت و سقم آن با خود اهالي است.

روستاي طامه نطنز
كوه كركس كه تقريباً سه طرف روستا را در برگرفته علاوه بر آب وهواي خوب، زيبايي روستا را دو چندان كرده. گويا اين منطقه پايگاهي براي كوهنوردان هم باشد. در قسمت غربي روستا، دو دره زيبا ديده مي شود كه يكي از آنها در امتداد باغ هاي روستا قرار داشته و به پاپول معروف است. در انتهاي اين دره يكي از زيباترين آبشارهاي موجود در منطقه به نام آبشار طامه با ارتفاع تقريبي ۲۳ متر نمايان است، آب آن ازمنطقه دلاوان به سمت آبشار سرازير مي گردد. دره ديگر نيز كه به پاكدار معروف است، به دليل وجود آب فراوان، آبشارهاي زيبايي در مسير قله كركس بوجود آورده است.

روستاي طامه نطنز

چشمه دلاوون، چشمه لاگله، چشمه خواجه فاضل، امامزاده سيد فاضل طامه با بقعه‌ي دوره تيموري، خانه هاي سنتي با پوشش چوب و خار و پشت بام هايي با پوشش كاه گل، از ديگر ديدني هاي اين روستا مي باشد. در دره ديگر نيز كه به پاكدار معروف است، به دليل وجود آب فراوان، آبشارهاي زيبايي در مسير قله قله كركس بوجود آمده است. در مسيرهاي جنوبي قله كركس(از مبدا روستاي كشه) و همچنين مسير شمالي(از مبدا روستاي اوره و امامزاده سلطان) نيز آبشارهاي فصلي ولي زيبايي به چشم مي خورند. مهمترين سوغات طامه گلابي است. پوشش گياهي منطقه غني و شامل گياهاني چون آنغوزه، رناس ،هندوانه ابوجهل ،آويشن ،گزنه ،گون ،شنگ و..كه به خاطر كمبود بارندگي رشد در خور توجهي ندارند.

 روستاي طامه نطنز

روستاي طامه نطنز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.